Wie ben ik
Mijn expertise
Ik, Martin Schuurman, ben een gepassioneerd en veelzijdig onderzoeker die graag kennisvragen beantwoordt die te maken hebben met vernieuwing in de zorg. Kenmerkend voor mij zijn:
- Een breed spectrum van gereedschap: van theoretische kennis tot technische vaardigheden.
- Conceptueel kijken, omzetten van concepten in praktische, hanteerbare termen.
- Systematiek en ordening, een methodische en analytische houding.
- Reflecterend en opiniërend, naast uitvoerend vakmanschap.
- Veel persoonlijke betrokkenheid bij mensen met beperkingen.
- In staat tot meedenken en tegendenken, waardoor de ander verder gebracht kan worden.
- Overdracht van resultaten in een brede waaier van vormen: rapporten, presentaties, essays, commentaren.
- Integer partnerschap. Zie Aanbod en opdrachtgevers.
Mijn thema's
Mijn deskundigheid ligt in het bijzonder op de volgende thema's:
- Leven in de (lokale) samenleving door mensen met beperkingen: inclusie, Wmo, het VN-Verdrag inzake de rechten van mensen met een handicap.
- Cliëntenraadpleging: wat dit inhoudt en instrumenten daarvoor.
- Kwaliteit: kwaliteit van leven van mensen met beperkingen, kwaliteit van zorg en de toetsing daarvan.
- Ondersteuning aan mensen met complexe ondersteuningsbehoeften (mensen met meervoudige beperkingen, mensen met gedragsproblemen, autisten).
- De toekomst van de gehandicaptenzorg.
- Competenties van professionals in de ondersteuning aan mensen met beperkingen.
Mijn geschiedenis
Voordat ik in 2001 begon met Kalliope Consult, werkte ik respectievelijk als directeur van de toenmalige onderzoeksorganisatie Bisschop Bekkers Instituut (1991-2000), als hoofd van de afdeling onderzoek bij Stichting Consument en Veiligheid (1988-1991) en als onderzoeker en senior onderzoeker bij TNO Preventie en Gezondheid (1978-1988).
Mijn achtergrond zijn de studies wis- en natuurkunde en sociologie, beide aan de Universiteit Utrecht. Ik ben in 1984 aan de Rijksuniversiteit Groningen gepromoveerd in de sociale wetenschappen, bij Prof. I. Gadourek, op het onderwerp 'Scholieren over onderwijs'.